رئیس پژوهشکده باقرالعلوم:

داعش موجودیت اسلام را هدف قرار داده است/ واکنش به داعش وظیفه هر مسلمانی است

داعش موجودیت اسلام را هدف قرار داده است/ واکنش به داعش وظیفه هر مسلمانی است

دکتر "حسین قشقایی" با تاکید بر لزوم حمایت معنوی مسلمانان جهان از ملت عراق گفت تروریست های داعش نه یک گروه خاص بلکه موجودیت اسلام را هدف قرار داده اند.

دکتر "حسین قشقایی" رئیس پژوهشکده باقرالعلوم در گفتگو با خبرگزاری مهر به تشریح وضعیت کنونی عراق پس از اعلام تکلیف شرعی مسلمانان در قبال اقدامات تجاوزکارانه گروه تروریستی داعش پرداخت. وی گفت: در پی مراجعات مردم عراق به دفتر "آیت الله سیستانی" ایشان تکلیف شرعی مسلمانان را مشخص کرده اند که همان جهاد دفاعی است. یعنی بر مسلمانان واجب است که هر گونه حمله به جان و مال و ناموس خود را دفع کنند. در خصوص عراق نیز وضعیت به همین گونه است و ملت عراق به دلیل این که از سوی داعش مورد تعرض قرار گرفته اند، باید از خود دفاع کنند.

دکتر قشقایی افزود: دفتر آیت الله سیستانی در عین حال بیانیه دومی هم داشته که در آن برخی افراد را از این تکلیف مستثنی کرده اند از جمله کارمندان و کسانی که انجام امورات مردم به آنها محول شده و رسیدگی به این وظایف برای آنها اولویت دارد. مسئله ای که باید در اینجا مورد توجه قرار گیرد این است که اساسا جهاد موجب برکت می شود. طبق فرمایش امام علی (ع) جهاد دری از درهای بهشت است. در دوران جنگ تحمیلی جهاد برکات فراوانی برای ملت ما داشت. در مورد گروه تروریستی داعش مهم تعداد و توان این گروه نیست، بلکه خطری است که در صورت تسلط آنان بر امور متوجه مردم و کشور عراق می شود، از این رو باید هر چه سریعتر جلوی آنها گرفته شود. تشخیص آیت الله سیستانی نیز همین بوده است.

رئیس پژوهشکده باقرالعلوم اظهار داشت: با توجه به شرایط کنونی عراق، ضرورت حرکات سنجیده و اقدامات نظامی برنامه ریزی شده در کنار نقش آفرینی روحانیت احساس می شود. اکنون شاهد هستیم که علمای عراقی با پوشیدن لباس رزم در صف مقدم مبارزه با تروریست ها ایستاده اند. آنها با این اقدام در واقع جنبه دیگری از حوزه های علمیه را به نمایش گذاشتند که البته سابقه ای تاریخی دارد. در این میان تاکید روحانیت بر لزوم دفاع از مردم شهرهای موصل، کرکوک و دیگر مناطق مورد هجوم داعش است. آنها حتی بر لزوم دفاع از مسلمانان سنی بیش از شیعیان تاکید دارند.

قشقایی با اشاره به تلاش هایی که طی سال های اخیر برای ایجاد تفرقه و دشمنی بین شیعه و سنی به راه افتاده یادآور شد: حملات داعش در راستای طرز تفکری است که سال ها از سوی وهابیت تکفیری تبلیغ می شود و هدف آن فتنه انگیزی و قرار دادن این دو گروه از مسلمانان در مقابل یکدیگر است. اما مراجع بزرگ از قبیل آیت الله سیستانی با تدابیر خود این تلاش ها را بی اثر کرده اند. آیت الله سیستانی حتی اعلام کرده که برادران و خواهران سنی نفس و جان ما هستند و دفاع از آنان واجب تر از دفاع از شیعیان است. با چنین اقداماتی فتنه افکنی دشمنان برای ایجاد شکاف بین مسلمانان خنثی شده است.

وی در بخش دیگری از این گفتگو و در پاسخ به این سوال که وظیفه مسلمانان دیگر کشورها در قبال تحولات عراق چیست تاکید کرد: وظیفه مسلمانان کمک و حمایت معنوی از مسلمانان عراق است. در وضعیت کنونی مردم عراق از نظر نظامی توان دفاع از خود را دارند، به همین دلیل باید مورد حمایت معنوی مسلمانان دیگر کشور ها قرار گیرند. به عنوان مثال هیئات مذهبی ما می توانند در این رابطه عکس العمل نشان داده و در صحنه اجتماعی نشان بدهند که حامی ملت مسلمان عراق هستند. این یک وظیفه شرعی است که ورای موضع گیری دولت ها است. این تهدیدی برای موجودیت اسلام است و از این رو همه مسلمانان جهان باید در مقابل آن احساس مسئولیت کرده و واکنش نشان دهند.

به گفته دکتر قشقایی مهمترین کار جلوگیری از تفرقه و فتنه در بین مسلمانان است. برخی از گروه ها که توان فکری و دریافت اصل پیام دینی را ندارند، حرکاتی می کنند مانند این که مناظراتی در شبکه های ماهواره ای برگزار کرده و به اختلاف افکنی های وهابیت دامن می زنند، یا این که با افرادی که به تازگی شیعه شده اند مصاحبه کرده و روی نقاط اختلاف دست می گذارند. این افراد باید به اشتباه خود پی ببرند. نباید فراموش کرد که مشکل داعش یک گروه خاص از مسلمانان نیست، آنها اصل اسلام را هدف قرار داده اند.

رئیس پژوهشکده باقرالعلوم در پایان با اشاره به انتشار تصاویر و فیلم هایی از جنایات داعش در اینترنت و شبکه های اجتماعی گفت: آنها با هدف ایجاد رعب و وحشت این کار را کرده اند اما با روشن شدن اوج وحشیگری این گروه، کاربران به محکوم کردن اقدامات تروریستی پرداخته اند و داعش به عنوان گروهی منفور شناخته شده است. 

کد خبر 2313883

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha